Nový náhled pro vaši firmu
Připravili jsme pro vás graf životního cyklu, kde v čase zobrazujeme úroveň kvality produktu, servisu a podpory ze strany dodavatele. Protože je to pro firemní zákazníky spolu s cenou jeden ze dvou hlavních parametrů pro výběr vhodného řešení, chceme se tomuto věnovat podrobněji.
Na vodorovné ose vynášíme čas, kde zlomovými hodnotami jsou druhý a pátý rok, které pro zjednodušení ohraničují konce základní a prodloužené záruky. Na svislou osu vynášíme úroveň kvality, servisu a podpory, které se snažíme vyhodnocovat.
Horní křivka zobrazuje nové značkové stroje (Dell OptiPlex, Dell Precision, Dell Latitude,…), které jsou vzhledem k jejich určení na nejvyšší úrovni. Hodnota „kvality“ v čase klesá a po cca čtyřech až pěti letech se zastavuje na určité úrovni, kdy obvykle končí leasingové období a technika se dostává jako „repasovaná“ k novému uživateli.
Druhá křivka označuje „kvalitu“ repasované značkové techniky (Dell OptiPlex, Dell Precision, Dell Latitude,…), a logicky začíná na stejné hodnotě, kde končí nová, značková po ukončení leasingu.
Poslední křivka označuje průběh kvality low-endové techniky (Dell Inspiron, nebo jiné produkty s důrazem na nízkou cenu), která je pro dosažení té nejnižší možné ceny konstruována na délku záruky a s reklamacemi je již v rozpočtu počítáno. Po uplynutí záruky křivka prudce padá. Výrobce očekává, že konečný uživatel sáhne po technice nové a k radosti výrobce ji opět obmění.
Poslední křivka vyhovuje, vzhledem k ceně, cenově orientovaným zákazníkům, kterým nevadí častá reinstalace OS, častá výměna HW a časté reklamace.
Náš graf nemá za úkol vybrat pro vás to nejvhodnější řešení. Chceme vám jen ukázat, že se na rozhodování o nákupu vhodné techniky můžete dívat i pod jiným úhlem.
Možná, že s počtem reklamací na jednotlivých křivkách nebo s jejich rozložením nebudete souhlasit. Ano, tyto body jsme zde zobrazili jen pro ilustraci, i když přibližně odpovídají našim zkušenostem. Podstatné je si uvědomit, kolik vaši firmu stojí každá z reklamací.
Reklamaci považujeme za zbytečný proces, který zákazníkovi jen odebírá energii, čas a tím i finance. Častým argumentem pro nákup nové levné low-end techniky bývá: „Vždyť je to v záruce, tak to vyreklamuji.“ To, že lze zboží reklamovat, je fajn, ale kolik vás to stojí? Zamýšleli jste se nad tím někdy? Zkusme to alespoň odhadem:
- váš čas (čas vašeho zaměstnance) před vyřízením reklamace na odpojení, odstranění citlivých dat, vytvoření dokumentu s popisem závady, dohledáním prodejního dokladu, zabalením včetně výplně pro bezpečné doručení, adresní štítky, případně objednání přepravy
- váš čas (čas vašeho zaměstnance) po vyřízení reklamce na znovu zapojení, nahrání citlivých dat, případně celého OS v případě nutnosti reinstalace nebo komunikace s přepravcem a převzetí zásilky
- je rovněž potřeba vyčíslit riziko ztráty dat při reklamaci například úložiště
- kolik energie celému procesu musíte věnovat, a to především v případě, pokud se dodavatel snaží uznání reklamace komplikovat
- jistě vás napadnou další aspekty, které vás při reklamaci u dodavatele zdržují a „otravují“ vám život
Každá firma funguje odlišně a vy sami si dokážete sečíst, kolik vás to všechno ve výsledku stojí. Je nutné si také uvědomit, že u low-end techniky je pravděpodobnost závady vyšší, a proto je potřeba výslednou „cenu reklamace“ počítat dvojnásobně až trojnásobně.
Chcete podnikat a vydělávat peníze, nebo se zabývat těmito „zbytečnostmi“?