Změny se blíží
Pokud sledujete, co se děje v byznysu, určitě jste zaznamenali v médiích množící se články na téma recese. Ano, konjunktura byla fajn, ale nedostatek zaměstnanců a přebytek kapitálu si začal vybírat svou daň. Řada firem krizi dokonce vítá. Mělo by totiž dojít k ochlazení přehřátého trhu nejen se zbožím a službami, ale i zaměstnaneckého trhu.
Přiznejme si ale, že krizi řada firem nepřežije, historie mluví jasně. Bude se oddělovat zrno od plev a slabší zahynou. Co dělat, aby vaše firma patřila mezi ty přeživší? Co dělat, abyste si po skončení recese mohli užívat uvolněného trhu? Rad existují desítky a některé jsou i protichůdné. Jedno je ale jisté. Bude potřeba šetřit, hledat úspory a přejít do úsporného režimu.
Jak řešit HW v období krize
I během krize dochází ke stárnutí HW, k závadám, a je potřeba majetek spravovat a udržovat v kondici. Nastává doba repasů. Zkušenosti úspěšných firem, které bez úhony přežily krizi z roku 2008, mluví jasně:
- Pořizujeme HW v konfiguraci, kterou právě potřebujeme, žádná zbytečná výbava. Nekupujeme v akci něco, co je právě levné, ale to, co skutečně potřebujeme. Zboží si raději konfigurujeme dle skutečných, minimálních potřeb v konfigurátoru.
- Neutrácíme za novu techniku, ale za levnější repasovanou, stále ale se špičkovými službami jako NBD servis, kvalita A a garance pozáručního servisu. Požadavek na bleskový servis po celou dobu užití HW je potřeba jak v krizi, tak po jejím skončení.
- Pečlivě vybíráme své dodavatele a upřednostňujeme ty s delší historií, ideálně delší jak 10 let. Kdo přežil krizi minulou, s velkou pravděpodobností přežije i tuto. Volíme dodavatele, kteří budou moci plnit své závazky i v období krize (garance, servis, reklamace, atd.).
- HW nakupujeme průběžně a dle potřeby. Nenecháváme se nutit do jednorázových velkých nákupů. Vybíráme tedy dodavatele se stabilním sortimentem, prostě někoho, kdo má stále skladem vybraný model, a objednáváme průběžně. Nikdo nechce kupovat techniku dlouho dopředu, když cash-flow může využít k investicím.
- Krize jednou přejde a co potom? Neuchylujeme se k nákupům v akci, které nás nutí vybírat techniku napříč výrobci a modely tak, abychom po překonání krize zjistili, že máme každý kus jiný. Správa takového vybavení je komplikovaná a drahá. Vybíráme jednoho dodavatele a jeden nebo co nejméně modelů, a těch se při vybavování firmy technikou držíme. Údržba, servis a modernizace jednotného vybavení je mnohem jednodušší a levnější. Je potřeba však vybírat u dodavatele, který má stabilní sortiment (viz minulý bod).
Nikomu tyto rady nevnucujeme. Každý má na krizi svůj recept. Nejdůležitější je brát krizi jako příležitost. Výše uvedené rady jsou jen výsledkem analýzy diskusí s našimi zákazníky, kteří minulou krizi přežili a v době konjunktury vyrostli o další level.
Jaký je váš tip na přežití krize? Neváhejte se s námi podělit!