Případová studie: Náklady na dosažení vyšší kvality zboží
Co se stalo
20.2.2018 kolega Ropek nakoupil 52 notebooků Dell Latitude u partnera z Řecka, převážně modely E7240, které 1.3.2018 dorazily na náš sklad. 14.3.2018 byly kompletně hotové vstupní testy, kontrola kvality a čištění. Na základě výsledků jsme se rozhodli 21 notebooků vrátit dodavateli. Důvodem byly neakceptovatelné vady a nižší kvalita, která neodpovídá našim garancím.
Nejčastější problémy byly: malý škrábanec na displeji, vadný pixel, bílá skvrna na displeji, otlučené víko, odřený bok. Na opravu zbylých 31 kusů notebooků jsme museli použít 6 náhradních displejů, 4 bottom base a několik drobnějších náhradních dílů.
Kompletní náklady na přípravu zboží do prodeje obsahovaly náklady na administrativu s vrácením zboží, objednávkou náhradních dílů, přepravní náklady, čas strávený testováním a čištěním vracených kusů, opravou a výměnou dílů notebooků, které nevyhovovaly našim garancím.
Otlučená barva na funkčnosti sice neubere, ale našim filtrem neprojde
Jak to dopadlo
Po 24 dnech práce, na které se podílelo 6 lidi z naší firmy, jsme pustili do prodeje 31 notebooků (místo původně uvažovaných 52 kusů). Příprava trvala o 15 dnů déle a náklady na jeden prodávaný kus stouply kvůli „vícepracím“ o 638 Kč bez DPH na každém prodávaném notebooku. Tuto částku jsme pochopitelně museli promítnout do prodejní ceny.
Například Latitude E7240 NTBDELE7240019 z této várky zboží je pro vás aktuálně k dispozici za 7390 Kč bez DPH. Pokud bychom tak úzkostlivě nedodržovali námi nastavenou normu kvality, byla by cena tohoto modelu 6752 Kč bez DPH.
Na displejích bývají i mnohem menší vady, které lze jen těžko vyfotit, zde je zrovna snadno viditelná velká rýha
Vyhodnocení
Tato cena by byla bez pochyby mnohem atraktivnější a srovnatelná vzhledem k cenám konkurence. Na českém trhu jsou určité firmy, které řeší kvalitu podobně úzkostlivě, jako my, to připouštíme. Chtěl jsem ale tímto krátkým článkem vysvětlit, jak k výsledným prodejním cenám docházíme.
Stále se někteří z našich zákazníků chlubí tím, že znají nákupní cenu našeho zboží. Ano, to připouštíme, samotná nákupní cena je jedna věc, ale stále vetší vliv na celkové náklady, a tedy i prodejní cenu, má práce a filtr kvality, který prodejce aplikuje na zboží. Nakoupit tedy HW je jedna věc, ale garantovat klíčové vlastnosti na všech produktech je mnohem složitější a také finančně náročnější.
Prasklé šasi také neprojde, u kusu musíme vyměnit celý svrchní díl nebo ho vrátit dodavateli
Poznámka
Meziročně roste počet prodaných kusů naší firmou rychlým tempem. Stále více ale narážíme na problém, jak včas zajistit přesně to zboží, které potřebujete, a to v množství, které poptáváte a hlavně v kvalitě, kterou jsme si nastavili.
Říká se, že s odebraným množstvím klesá nákupní cena. Toto bohužel v repasech neplatí. Kvalitního zboží je na trhu pramálo a naši dodavatelé to dobře vědí. Nakoupit tedy vetší množství atraktivního zboží v dobré kondici je stále těžší. My toto bereme za náš prvořadý úkol, kterému se naplno věnuje kolega Ropek.
Zajistit vetší množství přesně tohoto zboží nám bohužel neumožnuje vyjednat lepší cenu, protože o toto zboží je prostě boj. Nakupovat repasované zboží od velkých, nadnárodních partnerů není to stejné, jak nakupovat nové IT vybavení u českých distributorů.
Pokud tedy někdo tvrdí, že nakupuje velké množství repasů a díky tomu se dostane na zajímavější nákupní ceny, musí akceptovat průměrnou kvalitu, nakupovat vše, co je v „balíku“, tedy i to, o co vy, naší zákazníci, nemáte zájem.
Abychom zajistili včas správné zboží ve vyhovující kvalitě, a přitom udrželi konkurenceschopnou cenu, stojí nás to opravdu hoooodně úsilí. Tímto děkujeme Jindrovi, který na tom denně maká.
Máte tip na výkup většího množství techniky Dell z nějaké firmy? Napište prosím Jindrovi na ropek@technimax.cz, bude vám určitě vděčný :)
Notebooky v garantované kvalitě | Kontakt pro výkup výpočetní techniky |